Saturday, April 5, 2014

Tinta hati

Mungkin ini coretan terakhir dariku

Aku tak bisa mengawal amarahku..
Jahil sehingga menititkan air mata si ibu..
Jauh di sudut hatiku..
Sedikitpun tidak terniat berbuat begitu..
Memang benar apa yang aku ucapkan..
Semua yang terpendam kukuh dalam hidupku..
Semuanya tersimpan teguh dihatiku..
Namun hari ini tidak tertahan..
Sedari kecil aku memendam..
Sedari kecil aku menyimpan..
Kau memang tak pernah mempedulikan perasaanku..
Kau tak pernah menjaga hatiku..
Apa yang kau minta lurus aku lakukan tanpa keluhan..
Tanpa meminta balasan..
Tapi..
Adilkah??adilkah andai setiap kali kesalahan orang lain kau letakkan dibahuku?
Adilkah??andai tiap keburukan yang lain kau salahkan aku yang tidak mendidiknya..
Adilkah??setiap kebaikan dirinya kau banggakan padaku..
Aku tahu aku tidak sehebat dirinya dalam menuntut ilmu..
Tidak ada yang kau dapat banggakan dalam kehidupanku..
Tidak ada yang kau dapat keuntungan dari hidupku..
Namun..
Aku tetap jalankan tugasku..
Tanpa rengutan atau keluhan..
Karna aku tahu tanggungjawapku..
Karna aku sedar aku banyak berbudi bagimu..banyak..banyak hingga tak tertangung budi dan jasamu..hanya Allah yang tahu betapa aku sayang dan sanjung dirimu..hanya Allah yang tahu bagaimana aku sanggup mengabdikan diriku buat dirimu selamanya..
Andai yang aku lakukan hari ini membuatkan aku dalam golongan ahli neraka maka aku memohon ampun dariNya namun niatku hanyalah ingin menyedarkan dirinya betapa tidak adil segala yang dilakukanya..kerna aku ingat akan pesan Rasulku..bersikap adillah dal apa jua hal..janggan sehingga ada yang terasa kau bersikap berat sebelah dalam membahagi kasih sayang..

No comments:

Post a Comment