Wednesday, October 13, 2010

haruss ka??perlu ka???

abu bakar: bapak aku perdana menteri tutt eh so in the future aku pun bakal jadi perdana menteri..

siti aisyah:bapak aku jual kat pasa malam ya eh..so in future aku pun jual kat pasa malam juak...

errrmmm..tadik tengah tegok berita aku terfikir kat 2 benda ya...harusskah situasi Abu bakar ngan siti aisyah ya berlaku?mun mcm ya nang kita akan jangka la who will be our next prime minister nak..bukan mok ungkit pasal politik ok..jus mok ambik benda positif and negatif dalam hal tok..suma org tauk our prime minister skarang tok anak kepada bekas our prime minister dolok nak??so bena la apa nak abu ngan aisyah ya padah??so kita kantauk yg anak nya kelak akan jadi our prime minister juak??renunglahh...jadi siapa yang bercita-cita mok ganti post ya pikir banyak kali..ya mun kita berfikir cara negatif..if dalam positif way...mcam tok...

abu bakar: bapak aku org kaya eh..sikkan aku kelak mok hidup susah sedangkan bapak aku org yang berjaya...

siti aisyah:bapak aku jual pasa malam..sampey bila mok bejual di pasa mlam??i need big shop..ermm...

tadaaa..cara positifnya..sebenarnya abu ya mok compete ngan bapaknya..mun bapaknya boleh..anak pun mesti boleh agik dr bapak..coz bapak dah berik pendidikan yang terbaik untuk anak..mun anaknya 1 hari ya jadi perdana menteri mcm bapaknya juak..ya maksudnya takdir Allah..rezki yang Allah berik kat kita..suratan yang telah Allah tulis untuk kita..kita janya merancang...

dalam kess siti ya lain gik..siti ya bukan sik bersyukur dengan apa yang ada..tapi nya cuba nak baiki hidupnya supaya lebih baik dr bapaknya...sbb bapaknya dah berik yang terbaik untuknya..

sik semestinya bapak kita org bait n kenamaan anak-anaknya pun bait n akan jadi org kenamaan juak pada masa kan datang..sebenarnya ya bergantung dengan niat ngan cara berfikir n cara kita iklas menerimak sesuatu ya..sikda parent yang maok anaknya jadi perompak..sikda parent yang mok anaknya jadi org yang duduk no last dalam kelas..sida parent yang doakan tentang kehancuran hidup anak2..percaya la..

hidup seseorg ya bergantung ngan cara didikan ngan niat seseorg ya dalam mengejar harta dunia ngan akhirat..mun betul niat ya..betul la jalan hidup nya..mun salah niat ya salah la jalan hidup ya..NAZRA seseorg perlu betul sebenarnya..niat tunjang segalanya..mcm sembahyang tiang agama..

2 comments: