Thursday, January 17, 2013

Bersederhanalah walaupun kita mewah

Banyak k cerita..dari tajuk ya mok polah kesimpulan pada orang-orang yang memang berkemampuan atau lebih dikenali sebagai orang kaya..

Nak dimulakan cerita..saya sendiri siklah orang kaya tapi sederhana..definisi hidup sederhana tok berkemampuan untuk membeli barang-barang keperluan..ada kalanya ada rezeki lebih memang berbelanja juak lah tapi..okayy...ada tapi..tapi sik membazir..segala yang dibeli merupakan keperluan dan akan digunakan dan akan dipastikan sik akan membazir..


Eh..mok ceta hal orang mewah tapi membazir sebenarnya tok tek..rezeki Allah ya sebab berik kelebihan dalam kemewahan..tapi..kemewahan ya hanya sementara..walaupun mewah tapi jangan membazir..lebih-lebih gik bagi sesiapa yang mewah sebab atas kekayaan ibu bapa..sampei bila nak menumpang kemewahan dari parent? Sik dapatkah kita hidup bersederhana??kenak perlu belanja berlebihan dalam hidup?untuk menunjuk-nunjuk ka?ambik and bayar barang sesukahati dan sik sedar barang yang dibeli ya bukan keperluan namun nafsu semata-mata..

Mungkin jika duit yang digunakan untuk membazir ya hasil titik peluh sendiri mungkin aku sik kesah gilak sebab ya mungkin hadiah dari kesusahan dan kepenatan kita mencari rezeki..okay..ya boleh dikonsiderrlahh..

Bukan apa..membazir ya amalan syaitan lakhnatullah..lebih bagus simpan duit ya pakey masa depan..kita sik tauk apa yang ada didepan..entah-entah kita hidup susah dimasa depan and at least kita ada simpanan..beli barang yaa..tangga lok rega..jangan nak ambik dan bayar jak..kadang-kadang ada tempat lain yang memawarkan harga yang lebih murah jadi sik salah kita survey atau ringan-ringankanlah mulut ya menawarrr..sik rugi mun bertanya pasal boleh kurang sik harga..dapat seringgit kurang pun dah kira rezeki ya..:) BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

No comments:

Post a Comment